måndag 24 januari 2011

Måndag 24/1

Hej hopp hallå!

Haft en kul dag i skolan då vi började med att presentera oss själva på olika sätt.. Tanken var att det skulle vara lite grann "outside the box". I min studiegrupp valde vi att göra en sittande tipspromenad där vi ställde påståeenden till de övriga och så fick de kryssa i vem de trodde var den "skyldige". Kul, och en grupp hade faktist 20,5p av 32.. lite imponerande faktist! Många duktiga redovisningar utav de andra grupperna.. Helt otroligt vad många ambitiösa och duktiga studiekamrater jag har :)
Bild av Sara Berglund!

Vi spelade låten Tvivel av Lars Winnerbäck! Bra låt men som också representerar oss ganska bra med känslan av hur man kan känna sig ibland när allting är möjligt, hur vet man då att man gör rätt?Och hur många val har vi inte?

Här kommer första delen av texten:
~~~~*~~~~*~~~~*~~~~*~~~~
Du är fri och tar allting för givet, du kan skratta åt livet
Du lever för stunden, precis som jag
Det är nudlar och lånade pengar, du har grå efterslängar
men lyckan i grunden, precis som jag
Vi är som personifierade tvåtusental
i ett virrvarr av chanser och val
Ont om rutiner, gott om dåliga vanor, gott om kitchiga planer
Jag lever för kicken, precis som du
Jag blir oinspirerad och ledsen av kraven och stressen
Jag har frihet i blicken, precis som du
Här står livet i farstun, så nära inpå
men det är nåt som gnager ändå

Det kallas tvivel, det där som stör
Det kallas för en klump i magen och ett konstigt humör
och jag ser hur du tänker på nåt
hur du längtar dig bort
som en fågel i bur
En obehaglig distans
en konstig känsla nånstans
Det känns tomt – eller hur?

~~~~*~~~~*~~~~*~~~~*~~~~


Under eftermiddagen så fick vi göra olika pulsövningar eller taktslagsövningar tillsammans med Marie. Klappa på knäna och på olika ställen på kroppen till musik och utan musik. Kul övning och jag märkte verkligen att jag måste jobba med min taktkänsla.

Efter ett tag fick vi "chopsticks" som jag tyckte var ett smart val till instrument. Dels så låter de inte så högt (Måste tänka på hörseln) och så kan barnen vara med och dekorera dem. Med dessa lekte vi hövding och indian som gick ut på att en i ringen fick bestämma "vart" vi skulle slå, och hon fick också byta ställe så skulle övriga följa efter. I ringen satt också en spanare som skulle lista ut vem hövdingen var :) Riktigt kul! Och kan förenklas och förändras beroende på barngruppen.

Efter detta fick vi leka tvättmaskinen som gick ut på att vi skulle stå 3*3 (minst) med armarna rakt ut och så skulle vi snurra i takt så att det bildades gångar medans "tvättmedlet" jagade "smutstvätten". Kul lek men precis som diskuterades efter så behöver den nog brytas ner och tränas in steg för steg när man använder den med yngre barn, men absolut i förskoleklass.

Sist men inte minst gav vi oss på en klapplek där vi skulle skicka ett nr till någon annan som i sin tur skulle skicka vidare den. Ex: fem till nio, nio till fjorton osv. Målet var att man skulle bli mäster. men svarade man fel eller klappade fel så fick man sätta sig på sista stolen. Kul lek som vi knappt klarade då vi trots allt är vuxna.. så vi fick prova med namn som gick lite lättare. Men skall man leka med yngrebarn så behöver man nog vara i mindre grupper och förenkla klappandet. Vi gjorde knä/handklapp/tummar bakåt.. Man kan ju enbart klappa på knäna.

Ja dett var ytterliggare en rolig dag för oss i musikspecialiserningen!

Utlandsansvarige kom in på besök i klassen idag och informerade om att det fanns möjlighet för 3 elever från vår grupp att få åka med till Lissabon i 2 veckor i början på april. ÅÅÅÅ vad jag hade velat men jag har ju min älskade vovve att ta hand om och jag tror inte att hon får följa med till lissabon <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar