tisdag 1 februari 2011

1 februari

Published with Blogger-droid v1.6.6


Hejsan hoppsan.. Idag har vi bokstavligen spelat tills fingrarna blöder.. Fick (köpte) ju min gitarr igår och har väl nästintill noll vana sedan innan att spela.

Först när vi kom till skolan (jag 15min sen) fick vi använda oss av rytmik instrument i olika färger röd, grön, blå och gul och så använde vi oss av en "fallskärm". tanken va att man (barnen) sedan skall spela röda instrument när någon trmpar på den röda färgen osv. Kul lek som förmodligen passar barn från 4år och uppåt, men som också Marie nämde att genom viss förändring och förenkling kan passa även yngre barn.

Marie Simonsson tipsade oss om 2 hemsidor som kan vara bra för inköp av musik och rytmikinstrument www.isaberg.se och www.varsam.se. Där ska de tydligen ha det mesta man kan behöva i verksamheten.

Fortsättningsvis så visade Marie oss olika typer av gitarrer som finns på skolan. Gitarrer som var stämda för ett visst ackord ex. D. eller gitarrer med märkningen för D eller "vanliga" gitarrer. olika sätt att arbeta med instrument och kunna anpassa dem efter barnens åldrar. Sedan får även storleken på gitarren anpassas efter barnets storlek.

Sedan fick vi "lära" oss hur vi håller ett ackord ex. D och sedan spelade vi detta.
Sedan introducerade Marie oss för A7 (tror jag) och halva gruppen spelande D och andra halvan spelade A7. så spelade vi i åtta takt för att sedan byta. sedan spelade vi i 4takt och slutligen provade vi på 1takt. och att även byta ackord.

Marie visade en metod att arbeta med yngre barn genom att färga de olika ackorden. Detta är ett arbetssätt jag kan tänka mig underlättar för barnen. En tankne jag hade var dock om det inte underlättar för banen att de lär sig att ackordet heter exempelvis D. Men som marie svarade så introduceras detta längre fram för barnen.. Arbetar man exempelvis med en grupp femåringar så kan pedagogen skriva ett rött D istället för att enbart använda en röd tejpbit. Allt beror såklart också på hur mycket barnen tidigare varit i kontakt med instrument och hur frekvent vi använder instrument och ackord spelande tidigare. Själv har jag inte uppmärksammat att barnen får använda sig av instrument mer än "ägg". Men Det finns många sätt att använda instrument med barnen exempelvis cymbalen(?) som vi använde i slutet av dagen. Som baren kan samarbeta på eller spela själva.

Även när vi använder instrument med barnen kan vi fundera på vilka vi skall använda. Som bilden visar ovan så finns det olika typer av klubbor att slå med beroende på hur starkt ljud vi vill ha..

Har spelat in mig själv när jag spelar, skall försöka lägga upp denna senare..

Hade bra!! Ppling tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar