fredag 11 februari 2011

Musik bygger man av glädje, av glädje bygger man musik!!

Idag har vi haft en blandad dag! Praktist arbete men också nödvändig teori! Vi (jag) har (försökt) lära oss takt och att läsa noter.Krångligt var det till en början men islutet så satt det någotsådär.. Får försöka inte tänka för mysket utan accepetera att det är som det är. Stackars Marie och vissa andra i klassen som fick svettas för att kunna förklara för mig :) Det finns helnoter, halvnoter, fjärdedelsnoter och åttondelsnoter osv.. en not visar hur hur länge en ton ska låta och detta kan även bero på pulsen.

En not har i sin del olika värden:
En helnot = 4i en fyrtakt
En halvnot = 2
En fjärdedelsnot = 1
En åttondelsnot = 0.50
En sextondelsnot = 0.25


Osv..

Summan i en fytakt skall bli 4. Så man kan exempelvis blanda ihop en halvnot och två åttondelsnoter och en fjärdedelsnot. I en taktdel :) Kan inte alla fackord men det blir nog bra :) I början av varje sång så sår det exempelvis 4/4 då vet man att den går i fytakt och att summan skall bli 4 i takten. Står det däremot 2/4 skall värdet bli 2 i takt"lådan".



Mycket hjärnkapacitet har gått åt till denna eftermiddag :). I barngrupp speciellt förskola har jag svårt att se hur man kan arbeta just med noter med barnen. Men det kan såklart bero på min egen (o)kunskap och egna erfarenheter.. Men till viss del kan man arbeta med det materialet som Marie visade med Gå, Spring, x2000 istället om man skulle stöta på en barngrupp med interesse för noter och musik.. Då får ma kavla upp ärmarna och vara kreativ. Men som sagt med mer egen kunskap känner man sig tryggare med vad jag kan erbjuda barnen, och ibland får man helt enkelt kasta sig ut i något okänt och testa sig fram =). MER ATT LÄSA FINNS PÅ WWW.MUSIKTEORI.SE

Musik byggs på puls, som anger taktarten där notvärdet sedan finns. Detta ger en rytm som bygger vidare melodin. Typ något sånt!!

TACK SOFIE FÖR HJÄLPEN IDAG!!

----------------------------------------------------------------

Under förmiddagen hade vi mer praktist arbete med det ovanstående som man mycket väl kan arbeta med i barngrupp. beroende på barnens kenetiska(?) förmåga kan man träna på att studsa en boll i olika taktslag. exempelvis endast på 1 När man upprepar 1,2,3,4. Eller studsa på 1,2,3,4.. Genom att låta barnen studsa på olika taktslag så kan musiken visualiseras för dem precis som Marie, S sa.



Vi fick till en början klappa på de olika taktslagen. klappa på varje eller klappa på vartannat. Till musik, utan musik. När vi stod stilla, gick framlänges eller baklänges. Att arbeta varierat och kreativt är positivt i barngruppen. Det kan underlätta att fånga barnens interesse och de fortsätter att vara nyfikna. Genom att ERBJUDA barnen andra möjligheter så utmanas de och för de barn som tycker det räcker att klappa stillastående så kan han/hon göra det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar