Min VFU har ägt rum på Lendahls musikförskola i Alingsås. Vilket är som namnet låter, en förskola med musikprofilering. Detta är en förskola som visade på motsatsen till vad som har diskuterats vid ett antal tillfällen under kursen där det finns teorier och tankar om att förskolor inte använder sig av musik. Förskolan med sina ca 35barn har barngrupperna indelade i tre grupper. Hel-, halv- och fjärdedelsnoteren. Eller nötterna som barnen skämtsamt kallade sig själva :).
Under min VFU har jag inder samlingstillfällena sett många olika typer av samlingar där musik har varit i fokus. Dels variationer av samma aktiviteter beroende på åldrar och även olika aktiviteter beronede på ålder och utveckling. Barnen har fått sjunga, spela rytmikinstrument, tränat rumsuppfattning, färger, koodrination, ta instruktioner, smmarbeta, spela bygelgitarr, sjunga i mikrofon, tränat bokstäver, motorik och finmotorik. Detta är endast en liten del av allt det jag sett hur de använder musiken under mina fem dagar.
På förskolan har de också ett samarbete med "verkstaden" där de oftast jobbar efter ett gemensamt tema. När jag var där så hade de tema "boken" och arbetade mycket med troll både genom målning, skapande, sång och musik.
Pedagogerna hade samlingarna uppdelade på så sätt att en var ansvarig för samlingen och den ande var med för att entusmisiera (?) barnen och även finnas till hands för att följa med på toa och hjälpa till att hålla en inspirerande samling. Detta för att blandannat undvika att barnen skulle få delade budskap.
Under VFU skulle jag även hålla i två olika aktiviteter.
Först hade jag en samling med de äldsta barnen 5-6år gamla. indledningsvis så började jag med att presentera mig själv och sedan använde vi oss av barnens egna trummor (likanande de vi gjort på HB)där vi fick slå på trumman på vår stavelse. Exempel: Jag sa att jag hette Sara sedan slog vi tillsammans på SA-RA sedan fick alla barnen presentera sig själva och vi trummade på deras stavelser. Vi lyfte också olikheterna på barnens namn om det var en, två,tre eller fyra slag på namnen.
Sedan gjorde vi den leken som vi hade gjort med Marie i början av kursen där vi använde oss av en fallskärm där barnen var utplacerade på varsin färg. De skulle sedan spela när en kompis trampade på "deras" färg. de fick använda "ägg maracas", vanliga maracas och klaves.
Jag missade lite på tiden så vi han inte med min avslutnings aktivitet, så det tog jag med mig till nästa gång då jag skulle ha samling med de lite yngre barnen 3-4 år.
Vi gjorde samma aktiviteter. Att slå på olika stavelser lyckades lika bra som med de äldre barnen. Dock valde jag att under "fallskärms"-aktiviteten att barnen skulle enbart spela på den tårtbitan som var framför dem. Det vill säga att de inte skulle behöva hålla koll på alla gröna tårtbitar exempelvis. Jag uppfattade det som att barnen uppskattade aktiviteten. Det var kul att se barnen fokuserade på när någon skulle trampa på deras tårtbit och hur de hjälptes åt att påminna varandra att det var hans/hennes tur att spela.
En flicka sa bland annat att "ååh detta var kul". Vilket jag ser som ett gott betyg. Som avslutning för de yngre barnen så fick jag hjälp av de andra pedagogerna att lyfta upp fallskärmen när barnen satt under den så att det bildades som en ballong runt och över dem. Det var första gången de yngre barnen var i kontakt med fallskärmen på förskolan så de tyckte nog den var mycket spännande.
Som sagt så har det varit en mycket spännande och inspirerande tid att få vara på en musikförskola under denna kursen och fått se konkret vad och hur vi kan arbeta med musik i den dagliga verksamheten och att få diskutera med min handledare om musikens betydelse för barns utveckling.
* http://www.alingsas.se/lendahlsmusikforskola
* http://www.alingsas.se/utbildning-barnomsorg/forskoleverksamhet/forskola/forskolornas-hemsidor/lendahls-musikforskola/lend-0
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar