Musikliv- vad människor gör med musi och musik med människor
- "Lilliestam (2006 s. 61) diskuterar begrepp som mångkultur, invandrarkultur och svenskkultur. Som han även skriver hör vi inte irakisk musik på svensktoppen och han menar även på att inte många invandrare lyssnar på svensk musik. I Förskolan skall vi arbeta interkulturellt. Det vill säga inkluder olika kulturer i vår verksamhet. Vi skall därigenom även introducera musik från andra kulturer för barnen."
"Jag kan tänka mig att många pedagoger tycker detta kan vara ett skrämmande område och att det kan vara ett okänt område. Då kan vi exempelvis annvända oss av teknologin. Även se till vilka olika kulturer vi har med oss hemifrån. Tala med föräldrar. Vi kan också se över våra arbetsområden för andra pedagoger med kunskap om andra kulturers musik."
- "Ska vi sjunga samma gammla låtar i förskolan kan man undra. Men som Lilliestam(2006 s. 50-56) lyfter är musiken en stor del av vår kultur i Sverige. Inte kanske som i många andra kulturer där musiken verkligen har en central roll. Lilliestam lyfter dock vissa låtar som de flesta uppvuxna i Sverige känner till exempelvis små grodorna. Låtar på detta sättet skapar en slags gemenskap, så kan även olika musikstilar skapa gemenskap genom klädkoder eller hårstilar (s.51)."
- "Musik och klass. Finns det klasskillnade innom musiken? Lillestam (2006 s.171-174) lyfter skillnade innom en ”bo i villa”- grupp eller en ”bo i höghus”- grupp, de skillnade som Lillestam lyfte var huruvida barnen besökt opera eller gått musikskola. Här tycker jag att skolan kan ta ett ansvar att se till så att ”fin”-musiken äve kommer till de barn från arbetarklass. Kanske åka på skolresa till operan eller lyssna på en symfoniorkester. Exempelvis kan vi nu lyssna på ”the met-operan” direkt i Bio-salongen. De bästa sångarna och musikerna behöver vi nu inte åka till New-York för att lyssna på. Lillestam (2006) lyfte även aspekten om och huruvida barn till arbetarklass har råd att få gå i musikskola och lära sig spela instrument osv. Även här måste vi i skolan erbjuda barnen att få spela och lära sig instrument i skolan. Och erbjuda mer avancerad musikstund än att enbart sjunga samma låtar i en cirkel."
Referens:
- Lilliestam, Lars (2009). Musikliv: vad människor gör med musik - och musik med människor. 2. rev. uppl. Göteborg: Ejeby
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar