torsdag 19 maj 2011

Utdrag Litt.Sem 3

Musik och språk


"Jederlund(2001) lyfter även det personliga innom musiken och hur detta element tolkar, lyssnar och innebär att vi tar till oss musiken. Jederlund fortsätter även och beskriver att musiken på så sätt kan ha olika mål att uppfylla, exempelvis ett budskap, information eller helt enkelt vara en komersiell produkt."

"Författaren lyfter även hur skolan eventuellt skulle se musiken som en produkt istället för de fördelar som musiken kan ha på på det sociala och personliga planet".

"Som Jederlund lyfter så är förskolan betydelsefull för barnet när det kommer till den språkliga inlärningen. Han menar också på att åldern har betydelse för barnen när dte kommer till språkinlärningen. Dock har vi i tidigare kurser fått höra att i många fall är det bättre för barnet att först lära sig sitt modersmål flytande vid ca sju års ålder för att senare lära sig ett nytt språk. Detta för att inte barnet skall hamna ”mellan stolarna”. Om eller när ett barn börjar förskolan och har ett andra språk är det då viktigt att vi informerar föräldrarna om betydelsen av att fortsätta tala modersmålet i hemmet."

"Jederlund lyfter många interessanta forskningar och rapporter i sin bok. Bland annat skriver han om en forskning som hade bedrivits på en grupp treåringar där de hade fått musikundervisning en viss tid under sex månader. Dessa barn hade betydligt ökat sitt tänkande och problemlösning när det kom till exempelvis lägga puzzel och liknande. Som även författaren lyfter i en argumentation i betydelsen av instrument och musik i förskolan jämfört med datorn, där de barn som fått sitta vid en dator samma tid som vissa barn hade haft musikundervisning (deras resultat hade inte förbättrats lika mycket som ”pianobarnen”)."


Referens:
  • Jederlund, Ulf (2002). Musik och språk: ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling. 1. uppl. Hässelby: Runa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar